144 reaktioner till “Sverigekartan enligt journalister i Stockholm

      1. Axel – journalisterna?

        Birgitta – Österlen valdes för att det är ett ställe många kulturpersonligheter och andra kändisar hänger på, jag lade som sagt inga politiska filter alls på något av innehållet …

        1. Rosengård borde ha varit med som en enklav i Österlen. Jag lägger heller inga filter men Rosengård är ett begrepp bland journalister på grund av att det är där som bilar brinner. Journalister älskar när bilar brinner. Även Knutby borde vara lika givet på de svenska journalisternas karta som Watergate skulle vara på de amerikanska. Knutby är precis som Watergate ett begrepp

          1. Det jag gillar med alla kommentarer är hur många olika bilder det finns, det är verkligen häftigt … så många åsikter.

    1. Imponerande att mitt andra hem Båstad har fått en sån stor plats på kartan….fast utanför Skåne?! det var lite märkligt.

      Mrs G

  1. Nja, det saknas lite.

    Har det inte hänt på stureplan så har det nog inte skett och det finns bara en mobiltelefon och den har ett halvuppätet äpple på baksidan.

  2. @Roland – jag la inget politiskt filter över kartan, jag tänker mer lättsamt.

    @Hans – tackar

    @Joachim – jag vet, men jag är så jädra usel på Photoshop. Du har förstås helt rätt i sak 🙂

    @Ingela – en tanke som kanske inte ryms på allas kartor?

    @Lensbabie – det är ett trevligt område 😉 Själva Fo däremot, hmm …

    @Johan och Andreas E – det borde vara så, men när jag ritade tänkte jag så här: vad tänker de på och vad är viktigast, jo tummelplatser för dem själva, så det är utelämnat just därför, även om allas våra ögon borde finnas riktade mot den oerhört jobbiga utveckling som Skåne haft.

  3. Relativt väl tolkat 🙂

    Men du har missat störtande flygplan. Sådana där som ger uttrycket ”jävlar jävlar”. Ursprunget till dessa flygplan som till och med dimper ner i ”den stora staden” ligger i ditt s.k. ”Ikea och glasområde”.

    Men, ursäkta en lantlolla, vad är SoFo? Vad står det för och är det något som jag borde känna till? *skäms* Eller är det något internt bland journalister?

  4. @Anders – tackar.

    @onehundredstorms – glad to be at your service.

    @Vovva – jag vet, men vet journalisterna? 😉 SoFo är en del av Södermalm i Stockholm 🙂

  5. Anjo – Det är ju något negativt så det borde de veta. Saker som är positiva struntar de ju i, men negativt om folk, fä och företag gillar de ju att dra upp.

    Janne – det ligger nog lite sanning i din undring 😉

  6. Jätteroligt! Är själv journalist och bor i södra lappland. Men varulvarna borde bytas ut med björnar!

  7. @J – tackar.

    @Mrs G – jag kanske gör det, men inte i dag och får dessutom hålla med näste person här, varför länkar du härifrån till det?

    @screenscribbles – hmm, bra fråga, jag har inget svar på det, men debatten får gärna utebli, fokus på vad inlägget handlar om.

    @Janne – visst är det en positiv överraskning?

    @janrume – tackar.

    @Vovva – det är journalister duktiga på, jag har själv jobbat lite som det + stått på den intervjuade sidan och har sett en del äckliga avigsidor.

    @Karin Svanebro – jag håller med, varulvar är så äckliga 🙂

  8. @Roland – Bert får ta upp det med journalisterna, jag känner till Bert mycket väl.

    @Rubin – Personligen gillar jag hela Sverige och ser att alla är lika mycket värda, men det är bara jag det.

  9. Som inflyttad väschöte kan jag bara bekräfta den delen av kartan. Vi finns inte. Kanske lika gott, om man ska vara ärlig…

  10. Mja, Zlatan då? Borde inte han finnas med, han är ju på allas läppar. Inte ens i Stockholm kan man bortse från honom, så Zlatanland i västra Skåne?

  11. @henrik – hahahaha, bra synpunkt.

    @reneeabaker – what?

    @Ingemar – nu är du alldeles för modest.

    @enligt O – inte alla, men förbluffande många.

    @Pekka – jag gillar den tanken och alla förbättringsförslag jag sett i dag, det är kul att beröra 🙂

    @Christer Liss – jag vet, min första tanke var att skriva ”Inte Sveriges vagga i alla fall” där, men jag är så kass på det här med formgivning 🙂

    @Lennart Fagerblom – och jag glömde även Åre, det är ett ställe de hört om.

  12. @Ingalill – det är lite det som är det spännande, så mycket som fattas på kartan 🙂

    @christina kamlert – skyller detta på murvlarna.

    @Sabine – varsågod 🙂

  13. Högst märkligt att ett så enkelt och innehållslöst inlägg kan bli det mest lästa WordPress-inlägget.
    Ungefär som att välja Kalle Anka före DN….så länge det finns färgglada bilder…

    Mrs G

    1. haha, jag är inte mycket för Kalle Anka….och rätt:: DN har inga färgglada bilder…och du lär vara en rätt så tråkig person? eller bara idag?

    2. Jag kanske ska förtydliga om jag lät lite brysk där, att jag har inget emot det här inlägget och menar självklart inte att mina egna inlägg skulle vara mer värda att läsa. Inte alls.
      Jag är dock lite fascinerad av den här rankigen som man har hos WordPress där det alltid verkar vara helt obegripliga inlägg som toppar listorna.
      Allt det där tänkvärda och så bra formulerade som jag så ofta läser i många fina bloggar hamnar aldrig i topp.
      Kanske var det det jag ville ha sagt att det oftast är provokationer och annat som man kommer längst med.
      Den som skriker högst….

      Mvh Mrs G

      1. Kära Mrs G, har Du någon gång tänkt dig att det som är tänktvärt för Dig, kanske ändå skulle kunna vara…?

  14. Tack för en kul och tankeväckande bild. Ligger en hel del i det. Men istället för att förfära mig vill jag fokusera på det positiva.

    Det är klokt att dra nytta av varumärket Österlen. Har inte tänkt på att det kanske är starkare än Skåne.

    När jag berättar att jag driver min advokatbyrå på Österlen får alltid den jag talar med något drömmande i blicken. Och kanske är det tack vare journalisternas bild

  15. @Mrs G – intressant. Jag skriver många, långa och – skäms jag inte för att säga – ytterst läsvärda inlägg. En del går obemärkt förbi. Andra, som när jag skriver om Gud i samtal med Göteborgs urfader, Glenn, träffar tusentals människor. Liksom den här. Men, även inlägg om sektfunderingar, vad jag tycker om Gud, mamma, längtan efter barn etc har dragit iväg siffrorna. Och, är det här så innehållslöst och enkelt? Titta på kommentarerna? Så många som tycker om att det och det saknas, som ställer relevanta frågor. På twitter och fb får jag förslag om saker/platser som borde varit med? Enkelt och innehållslöst är inte detsamma som kort och koncist.

    1. Med turismarbete i mitt förflutna måste jag dessvärre ge dig superkredit för Din tydliga och klara bild över en stockholmsk ”journalisttolkning”!

  16. @Mrs G – och, jag skriker inte högst, det gjorde jag inte med Katrin Z-inlägget heller när du antydde att jag kanske skrev för att putta upp statistiken. Det här är min tummelplats, jag skriver vad som faller mig in. Jag kommer aldrig att skriva för att dubbla besökarantalet, även om jag är glad ju fler det är som läser.

    @viita.se – tack, och högst medvetet saknas en del verkligt vackert i de stora delar av Sverige som så slarvigt avfärdas med Norrland gång efter annan.

    @mainbean, leoscookie och Peter L – tusen tack

    @Annika Andebark – bra poäng, här i Göteborg så talar man ofta om Norra Älvstranden när det gäller nytt boende, man väljer bort att använda ordet Hisingen. Österlen är ett praktexempel. Även jag får något drömskt i tanken och tänker fält, harmoni och så vidare.

  17. Alltså, vitsigt n’all, men typsnittet? Det är väl snarast spöstraff på de som använder Comic Sans som INTE jobbar inom förskolan.

  18. Vi skåningar hade gärna sluppit alla 08-or som tror att dom är välkommna här nere bara för att dom är 08:or.
    🙂

    1. Trevlig attityd…

      Byt ut 08-or mot vilken annan grupp människor som helst så hade det blivit folkstorm med en sån kommentar! Men Stockholmare är det helt ok att kalla dumma i huvudet och skriva att de inte är välkomna. Du borde skämmas!

  19. @bettan och Gunnar Landegren – kan det vara så illa 😉

    @Ture svettis – du försöker väl inte antyda att det råder inavel i Stockholm, om än ytterst subtilt?

    @josef erdem – MYCKET saknas, det är lite syftet och förstärks av alla som med rätta poängterar det.

    @Isabelle – varför tror du jag valde just det typsnittet 😉

    @marla – kanske det, eller så skulle Skåne varit det Skåne är 🙂

    @Sven-Erik Forslin – du må tro att jag hittat rätt många bjälkar i mina egna ögon det gångna dygnet sen jag skrev det här, vi är alla syndare här 🙂

    @Skåning – får jag hälsa på, är 031:a, men farmor är skånska.

  20. Det var värst vad kommentarer!
    Önskar att folk var lika flitiga på alla dina inlägg, Anjo. Så fantastiskt som du skriver, menar jag.

  21. Kunde inte annat än le brett, tror du har helt rätt.
    Journalister lika som politiker är inskränkta och har inte så mycket innanför pannan.
    Du har gjort en suverän karta.

  22. Intressant det här med 08. Stockholmsområdet har en mäktig inflyttning av bonnläppar, såna som jag. Jag känner väl några hundra här i fjollträsk och har träffat ytterligare något tusental. Skulle tro att minst 50-60% är inflyttade. Speciellt inom mediabranschen! Själv är jag väschötte men skälls sedan 45 år för nollåtta. Speciellt i Göteborg! Nju har jag sommarboende på Österelen och där är jag naturligtvis också nollåtta. Simrishamnare med omnejd skall vara glada att några kommer och köper de hus som står och förfaller. Kartan är belysande, rolig.

  23. @Lena Johansson – jag tror de är som folk är mest 🙂

    @Rolf C – intressanta tankar, tack 🙂

    @Ylva Maria Pavval – tackar.

    @Webster – jag är kass på form, fixade inte det där med 3D.

  24. Vad bra, Anjo, att du visar upp denna mycket skeva bild av Sverige, som finns inte bara hos journalister i Stockholm, utan hos de flesta människor som bor i Svealand och Götaland (= ca halva Sveriges yta). Detta säger en nästan 64-åring, som växt upp i – och nu åter bor i – staden/kommunen Piteå i landskapet Norrbotten i landsdelen Norrland, men som bott halva mitt liv (1975-2007) i kommunen Tyresö i landskapet Södermanland i Landsdelen Svealand, och som även bott ett par år i kommunen Hörby i landskapet Skåne i Landsdelen Götaland. I Stockholm – och i Skåne, talar man om Skåne och Norrland som enheter ”på samma nivå”. Skåne och Norrbotten är av samma ”art”, Götaland och Norrland är av samma ”art”.

  25. Dom har väl missupfatta lite. Det är väl i områdena dansband och skog som vargar och varulvar finns. I det bruna området finns väl Åre.

  26. Skitkul!
    Skicka den här till Rosenbad så de kan hänga upp den i entrehallen!
    Sverigekartan a la Anjo borde lagstadgas som gällande karta för Sverige!
    Mitt i prick för vad fjollträsket har lärt sig om Sverige!

  27. Synd att man inte kan bifoga bilder, annars har jag en vacker bild på Sverige från tredje klass. Längst i söder (Trelleborg) på den helt tecknade kartan ser man en kvinna som sitter och solbadar och nästan längst upp i norr (Osby) ser man en skidåkare och en älg. Allt norr om Osby är förstås OKÄNT TERRITORIUM … 😉

  28. hahahaha
    Det har gått bakåt sedan den Stockholmsbaserade (tror jag) tidningen Svenska Mads Sverigekarta på 70-talet.
    Då var hela området norr om Gävle ett vitt fält kallat ”Lapphelvetet” vilket tyder på att dom åtminstone kände till landskapet Lappland.
    Några vargar finns dock inte där vilket dessa kartritare tycks tro.
    Och enligt uppgifter från säker källa (en gammal vän som nu är ordförande i en sameby) så kommer det inte att göra det framgent heller då de tolkar begreppet ”skyddsjakt” betydligt vidare än vad domstolarna gjort när de har haft att besluta om vad som är skyddsjakt och vad som inte är det

  29. Den här kartan är ofullständig!

    Där det står Båstad nu, byt ut mot ”Björn Hellberg” – Han är nämligen från Laholm. Båstad ligger ju inte ens i Halland utan i Skåne! 🙂

  30. @Karin Strand – det är verkligen så, vi är många som vet för lite om vårt land.

    @Giuliana – Glenn är en inmutad plats på Västkusten.

    @Uno – jag tar inget ansvar för huruvida deras samhällsbild är korrekt eller ej.

    @hermelin – haha, tackar.

    @Micke Östlund – jo, tack, ett tag var allt norr om Lerum okänd mark för mig 🙂

    @Lars J – ytterst sorgligt, å vargens vägnar, det måste jag säga.

    @Carl Stridsberg – hehehe.

    @Alla – jag är inte van vid +100 kommentarer så här. Hoppas jag besvarat alla, jag har i alla fall läst och tagit till mig alla. TACK!

    1. Nej det är inte sorgligt.
      ”Ett rovdjur som river och dödar dina djur måste tas bort, annars är din roll fullständigt meningslös. Vem är du som djurhållare om du inte skyddar djuren – din hund, dina får, dina renar – ja, vem är du som människa om du låter ett rovdjur härja helt fritt?”
      skrev PM Nilsson

      Journalisterna på Södermalm har aldrig förstått och kommer aldrig att förstå det att man skyddar sina djur mot rovdjuren är en del av uppdraget. Det är en del av att vara människa och har varit så i tusentals år.

      Dessutom så har rättsväsendet en märklig syn på skyddsjakt
      ”Vargen dödade tio av Stig Engdahls får.
      Tre dagar senare dödade samma varg flera får hos en granne – och gav sig sedan i väg rakt mot Engdahls fårhage igen.
      Då sköt Stig”
      http://gt.expressen.se/nyheter/1.307610/ge-varg-stig-nad

      Stig anmälde sig själv eftersom han ansåg att det var skyddsjakt. Men det tyckte inte hovrätten som dömde honom till 6 månaders fängelse.
      Det blev en tydlig signal från samhällets sida till han som jag känner och många andra som inte kommer att besvära länsstyrelsen eller någon annan myndighet den dag vargen dyker upp på deras gård.

      1. Handen på hjärtat. Jag tycker om vargen, jag har till och med en romantiserad bild av den, MEN jag lever verkligen inte i en miljö där vargen river mina får. Det vore futtigt av mig att vara en ensidig vargkramare utan att veta mer. Din kommentar stämmer till eftertanke och lust att lära mig mer. Point taken.

    1. …och då menar jag din tolkning av journalister i Stockholm. Tur att dom inte är ens i närheten av så fördomsfulla som du är.

      1. Tusen tack för din kommentar. Det är tur att du vet att jag inte gjorde det här med glimten i ögat. Det är nämligen så i stort sett alla andra totalt har missuppfattat kartan som – men, tack för att du öppnade ögonen på oss alla.

        Skönt också att du, utan att ens ha träffat mig, har avslöjat mig som fördomsfull, nedlåtande och som en klart sämre människa än alla journalister i Stockholm (som jag utgår från att du har full koll på).

        Jag skäms som en hund.

        1. Ingen grupp i samhället är så totalt bespottad som dom som råkar vara födda eller bor i Stockholm. Och det är inte ok att kalla dom idioter ens ”med glimten i ögat”.

          1. För att vara extra tydlig. Jag har inte kallat någon grupp idioter.

            Och, trots att jag är så fördomsfull och nedlåtande har jag en rätt stor hög vänner i Stockholm – många av dem tycker till och med att det här är kul, flera av dem journalister. Och, tro det eller ej, jag älskar att hänga i Stockholm.

            Att du inte gillar kartan är helt okej, du kan till och med tycka att den är värdelöst, men samtidigt som du trycker till mig så betygsätter du mig och lägger ord i min mun. Det är inte världsklass på det, Elin.

  31. Jag skrattar så jag avlider! Det enda som jag saknar bland vargar och varulvar är en klick snö, några exotiska renar och en sur gubbe som bränner eget. Eventuellt också några besökande modiga stockholmsjournalister som fotograferar dessa och sedan skriver artiklar om ”inavelsinlandet”. Eller förresten, jag tar tillbaka det. Det blir för plottrigt på den norrlänska delen. Kartan är perfekt, precis som den är! Tack för dagens härligaste skrattattack! 🙂

  32. Hahaha! Word bror! Den funkar. Folk bosatta Tjockhult (i allmänhet) och journaslister ( i synnerhet) vet inte skillnaden på varulvar och en björnskit ändå! MEN (if I may…) jag saknar mitt favoritställe ”Värsta Compton” på kartan. Även om de kanske kvittar i de här sammanhanget… Men till den uppdaterade versionen skulle jag vilja ha en liten liten prick i ”Glenn” named Värsta Compton… I övrigt – som vanligt lev väl!

  33. Många roliga och intressanta kommentarer, men inga förslag på hur vi ska få stockholmarna att förstå att Sverige består av mer än huvudstaden. Vad göra?

  34. @katharinakempe – varsågod, jag hade gärna utökat innehållet, men jag är inte en formgivare av Guds nåde direkt …

    @Putt-Man – ah, Sollentunas förkämpe #1, Värsta Compton får återuppstå snart. Du och Enbärsbusken får angöra mitt enkla hem för några nätters vild dekadens.

    @Fayme Alm – bra fråga, redan nu förändras väl det hela långsamt i takt med att världen förändras och därmed hur journalistiken ser ut, men det handlar väl om att påpeka så ofta det går till att börja med.

  35. @Fayme – verkligen, ibland slinter de många mil …

    @Lars Benthorn – det överlåter jag åt betraktaren, den här är/är inte skalenlig.

Lämna en kommentar