Linnea

Okej, det har skrivits så mycket klokt och så mycket dumt också (att kontra hat med hat är inte lösningen), att jag ska hålla det här kort. Låt mig skriva några saker rent allmänt om våldtäkt och sexbrott, de två första handlar inte så mycket om Linneafallet, snarare om alla fall och hur sorgligt vi underskattar och sopar undan ett av de äckligaste brott som finns.

Om någon säger nej är det nej, även om hon/han sagt ja tusen gånger innan! Oavsett vad blickar säger, eller vad du tror så är det hennes (eller hans) nej som är det enda giltiga. Och det som hänt förr, eller vad ryktet säger, det är aldrig mer värt än ett nej.

Oavsett hur kort en kjol är eller hur djup en urringning är så innebär det inte att en flicka har en svängdörr mellan benen! Hennes kropp tillhör henne och att ens anföra kläder eller höftvickande eller berusningsgrad som det minsta förmildrande för ett övergrepp är ynkligt.

Över till Bjästa nu …

Om någon blir våldtagen är det motbjudande att hylla och försvara gärningsmannen. Okej, det finns fall när folk falskeligen har anmälts för våldtäkter och det är ett fult beteende, men det är en annan diskussion. Att, som i Bjästa, släppa in en dömd våldtäktsman och applådera honom är nästan bortom mänsklig fattningsförmåga.

Alla ni som inte förstod vad ont ni gjorde, låt mig förklara en sak för er:

Har ni försökt att måla av en människa och verkligen försökt fånga ljuset i hennes ögon? Ni vet hur svårt det är, för ljuset samspelar med munnen, huden, hållningen, händernas sprittande, livslusten och allt annat.

Försök sen att måla av en flicka som våldtagits och sedan trampats på och bespottats av en hel by – hittade ni ljuset i hennes ögon? Är det helt släckt, eller missade ni det lilla pyrande och flämtande glödljus som hon pumpar ut med varje hjärtslag bara för att ert läskiga mörker slukar henne totalt?

Pojken som våldtog stal något av det finaste som finns, kärleken och rätten att välja vem som ska få bli en del av en själv. Han fick sitt straff, även om det inte kan jämföras med hennes lidande på långa vägar.

Ni som stod och såg på, applåderade honom och hatade henne för det HAN gjort. Vilka ynkliga, jävla stackare ni är. Han försökte släcka hennes ljus – och ni hjälpte till. Ni hjälpte till! Det är fanimej bortom ord. Tydligen ska prästen ringa och be om ursäkt. Nämen, vad fint. Då är allt klart. Tydligen förstod ni inte allvaret. Herregud. Jag är chockerad och bedrövad.

Om jag någon gång skulle måla av er – hade det då funnits något ljus att hitta hos er? Svara ärligt.

6 reaktioner till “Linnea

  1. Det enda positiva för mig när jag såg programmet var att jag äntligen fick arslet ur vagnen och skrev min begäran om utträde ur Svenska kyrkan.

    Att det finns EN ENDA PRÄST i det här landet som beter sig, agerar och uttalar sig så som Lennart Kempe, det är nog för mig. Det väger upp hundratals vettiga präster, det får min bägare att inte bara rinna över, den fullkomligt toksvämmar över på alla bredder.

    Men, det är ju bara min alldeles personliga reflektion av hela eländet.

  2. Eftertänktsamt… klokt…nyanserat.

    En kvinnas eller mans berusningsgrad är ingen ursäkt, precis som du skriver. Men det är en icke oväsentlig riskfaktor – både för presumtiva offer och förövare.

    Återkommer.

  3. Väl rutet. Annars är det faktiskt lite kul att Uppdrag Granskning tipsades om fallet av den skyldiges mamma, som anser att han är oskyldigt dömd. Till yttermera visso ville hon sedan inte ville uttala sig i programmet. Frågorna passade väl inte.

  4. Fiffi – väldigt intressant. Jag slås av hur prästen gör raka motsatsen till vad Jesus var känd för, nämligen att ta parti för den svage. Otroligt sorgligt.

    Nemo – absolut, det är en definitiv riskfaktor och en utlösare i många fall, men som vi är överens om – det är ingen ursäkt.

    Plastfarfar – jag tror hon gjorde ett så kallat självmål.

Lämna en kommentar